Tio saker jag ser fram emot i april

Mitt humör är verkligen otroligt beroende av vart i veckan jag befinner mig. Måndag = klinisk depression och ångest. För varje dag blir det successivt bättre. Därför läste jag igår Floras lista om saker hon vill göra i april och tänkte – gud vad jobbigt, att hitta på saker. Nu är det torsdag och jag läser Julias lista och tänker – åh fy fan vad roligt, jag vill också hitta på en massa. 

Så here we go. 

1. Fira födelsedag
Det verkar som att jag har planerade aktiviteter torsdag, fredag, lördag, och sen fyller jag ju då år på söndagen. Ett tecken på vuxenlivet är att jag fick dela upp kompisgänget mellan två datum, för det är omöjligt att pricka alla samtidigt. 50/50 blev det iallafall, balans. Jag har ju skrivit om att jag varit lite handfallen i planerandet av min födelsedag – men nu är det hyfsat spikat och känns bra. 

2. Träffa släkt 
Detta hänger ihop med föregående punkt – jag tänkte bjuda hem släkten i samband med min födelsedag. Jag är inte så himla nära min släkt. Eller, jag träffar dem inte så ofta. I januari samlades vi på två olika begravningar och jag tänkte då: vi måste samlas kring något muntert. 

3. Valborg
Vi spinner vidare på festlighets-tråden. Eftersom mitt kompisgäng härstammar från Lund är Valborg en obligatoriskt festlig tillställning. Planen är inte helt kristalliserad, men någonting kul hittar vi på! Vi brukar spela king faktiskt, men sen flytten så vet jag inte vart den närmaste rutan är. 

4. Promenader 
Jag har skadat foten, vilket suger. Jag haltar fram och lider. När det har gått över vill jag gå promenader i mild vårsol. Långsamt tempo i Slottsparken, raskt ut på bryggorna på Ribban. 

5. Vara värd 
Denna fredagen (imorgon??) ska vi ha gäster. Inget märkvärdigt, men jag njuter av att planera mat, tilltugg, drink, vin. Nästa fredag kommer 3 kollegor hem till mig och jag vill visa upp lägenheten och Malmö från sin allra bästa sida. Älskar att planera och piffa och (förhoppningsvis) imponera. 

6. Piffa lägenheten 
Har jag nämnt att jag är på piffhumör? I helgen ska vi iallafall hämta en byrå och en grön sammetsfåtölj som jag köpt på Marketplace. Sen vill jag rensa i våra 3 (!) klädkammare och organisera allting logiskt och bra. Dumpa överflödet i källaren. Kanske måla byrån om jag hinner. Kanske sätta upp tavlor i kontoret. Inventera i vårt färgförråd. 

7. Second hand 
Ja, jag rakt av snor en punkt från Julia. Och detta hänger ihop med föregående punkt. Jag är så otroligt sugen på att leta små inredningsgrejor second hand. Just nu på listan: små glasvaser att ha sticklingar eller små blommor i. En väggljusstake i mässing (drömmen är egentligen en sån sollampett från Svenskt Tenn men jag är tyvärr inte miljonär). En serveringsskål som funkar till typ rostad potatis. En fin bordsduk, gärna rutig. En söt glaskanna som man kan tappa upp boxvin i. Och sist men inte minst: en saltströare, gärna i någon kul färg eller med mönster. 

8. Ramslök 
Jag har fått veta av självaste Julia Tuvesson var hon plockar ramslök i Malmö. Jag ska dit! Har aldrig plockat ramslök förut. Är en lök-girlie av rang så det känns nästan lite självförverkligande att få fylla kylen med egenplockad ramslök. 

9. Se dokumentärer
Igår såg jag och S Miraklet i Gullspång och det var så otroligt mysigt att sätta på en tvåtimmarsdokumentär en onsdagskväll, bara så där. Mer sånt. Jag vill sätta på saker att kolla på medvetet, det är den bästa avkopplingen. Snarare än att slökolla något med en massa reklam och samtidigt skrolla. 

10. Pussla 
Det blev inte så mycket pusslande i mars. Vi får se om pusselbordet fortfarande får plats i kontoret när vi flyttat in den nya fåtöljen. Oavsett vilket bord jag sitter vid är jag taggad på att pussla. Pussla, musik, något gott att dricka. Åh. 

Känner hopp och pirr nu. Är taggad på april. Är taggad på vår och knoppar och grönska och blomster och en luftig kalender med väl utvalda guldklimpar.

3 svar till ”Tio saker jag ser fram emot i april”

  1. När jag och maken var på Gotland i förra veckan så åt vi en smörgåstårta kryddad med ramslök. Det var så gott! Tror inte att det växer här där jag bor men jag kan ha väldigt fel….

    http://hannaskrypin.se

    Gillad av 1 person

    1. Åh gud vad gott! Har faktiskt haft smörgåstårta på tankarna på sistone. Kanske får frysa in lite av skörden och göra en ramslökstårta i vår!
      Tror det växer i mest i mellersta/södra Sverige. Men det skadar ju inte att googla om just ditt område!

      Gillad av 1 person

  2. […] har även april kommit och gått. Jag skrev ju en lista om vad jag ville hitta på i april, eller snarare, vad jag såg fram emot. Ni har ju fått följa det löpande, men ändå – hur […]

    Gilla

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång